12 בדצמבר 2019

סדרת שחמט - לרוץ ולקרוא תם

סדרת שחמט מאת סקיי וורן
הוצאת u ספרות שנוגעת

הכאה - חלק א'

כשספר גורם לך להחסיר שעות שינה כדי לדעת מה קורה הלאה - את יודעת שזה ספר טוב.
כשספר ממשיך ללוות אותך גם אחרי שסגרת אותו ואת רק מחכה לקרוא בו שוב - את יודעת שזה ספר ממש טוב.
כשספר משחק לך בראש ומשאיר אותך תוהה, משתוקקת וחסרת אוויר - את יודעת שזה ספר מעולה.
כשהספר נגמר ואת משתגעת כי עדיין אין את החלק השני את יודעת שהלך עלייך כי הספר פשוט מעולה!
אז הספר "הכאה" הוא כל הארבעה גם יחד…

שחמט הוא משחק לוח אסטרטגי אבסטרקטי המיועד לשני שחקנים. זהו אחד מהמשחקים השכיחים והמורכבים ביותר הקיימים בתרבות האנושית; 
מקור השם הוא בפרסית: "שאה מט", בתרגום חופשי: "המלך מת" או "מארב למלך. הניצחון במשחק מושג, כאשר אחד המלכים מאוים, במצב שבו הוא אינו יכול לעצור את האיום נגדו או להימלט ממנו.

לאייברי יש הכל בחיים, בית יפה, עתיד מובטח, ארוס אוהב ואבא שדואג לכל מחסור עד ליום בו הכל התפוצץ בפניה...אביה בגד באנשים הלא נכונים…
בין רגע אייברי איבדה הכל, הבית רוקן מתוכנן, החברים הפנו עורף, הארוס ברח ואביה מרותק למיטתו לאחר שהוכה קשות.
כל שנותר לאייברי לעשות הוא למכור את הדבר היחיד שעוד נותר לה...גופה…

גבריאל מילר, הגבר היפה, האפל והשבור הוא האיש שהפיל את אביה מנכסיו וגרר אותו למפלתו הגדולה, אותו ואת משפחתו היחידה, ביתו אייברי. אך לגבריאל זה לא מספיק…
במשחק מוחות מבריק ובמהלכי שחמט מחושבים, גבריאל מתמרן בכולם...הוא משתמש באייברי כרגלי או אולי היא בכלל המלכה פה?! והכל כדי להפיל את המלך...שחמט!

אני כל כך אוהבת ספרים לא שגרתיים שגורמים לי לחשוב, לתהות, לנסות ולהבין איך אני הייתי מתמודדת אילו אני הייתי הגיבורה…
הספר הכאה הוא כל מה שאני אוהבת וצריכה מספר הוא מותח וקצבי, משחק לי בראש גורם לי לחשוב מחוץ לקופסה או במקרה זה גורם לי לנסות ולהבין מה מהלך השחמט הבא שאני הייתי עושה.
השילוב בין מהלכי השחמט לבין סיפורי המיתולוגיה היוונית נותן לנו פרשנות נוספת לסיפור… והתוצאה הסופית משלבת בצורה מדהימה בין הצד האנליטי יותר במח (השחמט) לצד היצירתי יותר במח (סיפורי המיתולוגיה) עד שהאחד אינו יכול בלי השני ולהיפך.

אנו נשארים במתח עד… עד לספר השני בסדרה…
בקיצור ספר שונה ומומלץ בחום, לא לבעלי לב חלש!!!

הסכמה - חלק ב'

אני יושבת לי בכורסא הכהה מדיי, בחדר חשוך מדיי, כולי דרוכה...נראה שכל חושיי רגישים, מוכוונים לקלוט כל פיסת מידע, כל ניואנס אפילו אם הוא הקטן ביותר.
אני יושבת לי בכורסא שפעם היתה רכה והיום היא קשה לעצביי הרופפים, כל רחש מקפיץ אותי, כל תזוזה גורמת לי לאבד ריכוז במטרה שלשמה התכנסנו כאן.
אני יושבת לי בכורסא שפעם היתה מקום מרבצי וכיום הבד שלה מעקצץ לי בכל הגוף, עורי סומר עם כל גילוי, זיעה קרה ניגרת ממצחי כשהעבר והווה מתלכדים להם יחד למלכודת שקרים שאין ממנה חזרה.
ליבי פועם לו בחוזקה, מנסה לצאת מהחזה לעיתים הוא מאבד פעימה ולפעמים נדמה כי שתי פעימות רודפות זו את זו...לפעמים אני חשה כאילו ליבי עולה לגרוני ומשאיר אותי חנוקה ולפעמים הוא שוקע בבטני בתחושת כבדות לא מוסברת.
עיניי כבדות, משוועות להיעצם, לתת להן מרגוע…
מוחי דורש להיכבות לתת לו זמן לעכל ולהפנים את אשר קרה ולהתכונן לאשר עוד יקרה...
אבל לא...רק עוד קצת וזה נגמר, רק עוד קצת וההקלה המיוחל תגיע ותשטוף את כולי.
והנה, הסוף מגיע ומותח את עצביי עוד יותר, שופך לבה לוהטת לעורקיי ומיד אחריו מים קפואים כקרח.
זה לא קטע מהספר אלו הן תחושותיו לפני, תוך כדי ואחרי קריאת הספר השני בסדרת שחמט.

הספר הסכמה מתחיל היכן שהספר הכאה מסתיים…
אייברי שנשארה חסרת כל פיזית ונפשית במקום הכי נמוך שניתן להיות אוספת את כל הכוחות הנפשיים ויוצאת למלחמה, מלחמה על חייה, על עתידה ועל כל מה שהיא מאמינה בו.
על פניו נראה שגבריאל נמצא תמיד צעד אחד לפניה ומנתב את מהלכיה כמו היתה כלי שחמט. נמצא לצידה להחליש ולחזק אותה לפי רצונותיו ונמצא מאחוריה כדי להיות לה למשענת וכמגן.
בסבך השקרים וחצאי האמיתות, בין כלי השחמט לאלים היווניים, בין העבר וההווה למען העתיד, הכל נחשף והופך את הקערה על פיה.

לא אוסיף מילה על העלילה המטורפת רק המלצה לוהטת לרוץ ולקרוא את המשך מלחמת המוחות של גבריאל ואייברי.

הכתרה - חלק ג'

תקציר הפרקים הקודמים: קראתי בשקיקה את שני החלקים הראשונים בסדרת שחמט, הכאה והסכמה.
כל חלק וחלק שיחק לי יותר ויותר בראש, כל מהלך בספר ריתק אותי, כל סיפור המיתולוגיה היוונית הקסים אותי...חייתי, כאבתי ואהבתי עם הדמויות.
החלק השני נגמר בדיוק כשהמתח שוב התחיל…

נשארו לי יומיים עד שהחלק השלישי יראה אור, זאת אומרת ירד לענן שלי ושוב עולמי יסתובב סביב אייברי וגבריאל.
ביומיים הללו ניסיתי למצוא מנוחה מהמחשבות על הספר, התחלתי לקרוא לפחות שלושה ספרים וזנחתי אותם במהירות (אל דאגה אני עוד אקרא אותם), שוחחתי עם חברות על הספר, בניתי את המשך הספר בראשי כפי שאני רוצה שהספר ימשיך, קראתי קצת במיתולוגיה היוונית ואפילו תיכננתי קעקוע מעולם השחמט.
יום הוצאת הספר הגיע, דאגתי לי לנשנושים ולבירה ובעיקר לשקט מהבעל ומהילדים...רק בלילה כשכולם נרדמו ברחתי לי למציאות החלופית שלי שעולה על כל דימיון…

הספר השלישי לוקח אותנו להחלטות החשובות של הדמויות שלנו, גם יחדיו וגם כל אחד לגופו, מהר מאד גבריאל ואייברי מגלים שחייהם שזורים זה בזו, הם תלויים זה בזו הן במישור הפיזי והן במישור הרוחני ואם לא ילמדו להניח בצד את האגו ומשחקי הכוחות הם יאבדו זה את זו.
כל מהלך שהם יוזמים משול למהלך במשחק השחמט, כל התקדמות בעלילה מתוארת גם כסיפור במיתולוגיה היוונית.
בספר השלישי אנו למדים עד כמה העבר משפיע על העתיד ומכתיב את ההווה, עד כמה חיינו שבירים מצד אחד וחזקים מצד שני…

עכשיו רק נשאלת השאלה האם המשחק הזה יגמר בפט, במט או בשחמט? ואם בשחמט אז מי יגבור על מי? השחור על הלבן או שמא הלבן על השחור?

"בעוד במשחקים אחרים היצר שולט בשחקנים, בשחמט השחקנים שולטים ביצר." ~ הרוזן צגי







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה