24 במרץ 2014

טיפים לארוחת ערב משפחתית

אז נתחיל בווידוי, אני דיאטנית קלינית (אני יודעת שכולכם יודעים זאת) ואחד הזכרונות המוקדמים שלי הן הארוחות המשפחתיות. כל המשפחה (ברב המקרים) יושבת יחד לארוחת ערב, אוכלים, מדברים ובעיקר נמצאים יחד...
כשהתבגרתי והתחלתי לצאת בסופי שבוע הכל נדחה לאחרי ארוחת שישי ובשבתות הייתי מתעוררת ישירות לארוחת הצהריים.
כיום כאמא מאד חשוב לי להמשיך את המסורת הזו, ולא רק מבחינה תזונתית, ככה בניי רואים אותי ואת בעלי אוכלים וזה מדרבן אותם לטעום ולהתנסות במזונות חדשים. ההנחייה התזונתית שאני אומרת למשפחות היא אתם מגישים את המזון לשולחן והקטנטנים בוחרים מה וכמה לאכול (אני בטוחה שההורים לילדים בררניים או מאד רזים ירימו גבה).

החשיבות העליונה מבחינתי היא זמן איכות משפחתי, כולנו מסובים סביב השולחן (ולא רק בפסח), מדברים ואוכלים...אוכלים ומדברים. על מה? זה לא חשוב...על איך עבר היום, על החברים מהגן, על החג המתקרב, על גיבורי על...העיקר להיות ביחד.

העיקרון שלי חשוב זה פינוי זמן למשפחה, בלי טלוויזיה, בלי פלאפונים...לפנות מספיק זמן כזה שלא דוחקים בקטנטנים לסיים לאכול וללכת להתקלח...והכי חשוב להנות.

לכן אני שמחה להציג את היוזמה "שלישי משפחתי" 


"שלישי משפחתי"היוזמה לקידום ארוחת הערב המשפחתית  של אסם וידיעות אחרונות יחל ב-8.4– ביום זה כולנו נשב לארוחת ערב משפחתית גם באמצע השבוע. מטרת האירוע הינה לעודד משפחות לבלות זמן איכות גם באמצע השבוע סביב שולחן ארוחת הערב המשפחתית. רוב המשפחות נוהגות לאכול ארוחה חגיגית בערב שישי, ובמהלך השבוע פשוט לא מצליחות להתפנות לזמן איכות עם קרוביהם. 

במסמך מרוכזים טיפים ומתכונים באדיבות השפית איילת הירשמן שאולי יעניקו מספר רעיונות לקראת "שלישי משפחתי"- יום ארוחת הערב המשפחתית:

מה אוכלים בארוחת ערב משפחתית?

  • תגוונו. הכלל הראשון בתזונה נכונה ומאוזנת למשפחה זה לגוון. אוהבים טונה? מצוין. אבל אפשר לגוון וליצור ממנה סלט שונה בכל פעם: יום אחד עם מעט מלפפונים חמוצים קצוצים, יום אחד עם מעט מיונז, או עם תירס, או עם תפוח מגורר וסלרי קצוץ (ילדים מתאהבים בסלט הזה בלי לדעת מה יש בפנים). 
  • מצד שני, תשקיעו במתכונים משפחתיים אהובים, ותבשלו אותם שוב ושוב. אין כמו בישול של מתכונים משפחתיים אהובים, כאלה של דורות קודמים וגם כאלה שאתם הכנתם לרפרטואר המשפחתי, כדי לייצר לילדים ולכם תחושה משפחתית נעימה וזיכרונות חמים לחיים. הייתי מציעה שהילדים גם יצטרפו מדי פעם אליכם או אל סבתא וילמדו את דרך ההכנה של המתכון. זה גם כיף, וגם מעניק להם נכסים לחיים שלמים.

טיפים פרקטיים לבישול ארוחת ערב בקלות:

  • הקפאת אוכל להקלה על החיים... : הכנת ארוחת ערב משפחתית, שתהיה טעימה טובה ומזינה, יכולה להיות מלחיצה קצת, כשבאים הביתה תשושים בסוף יום עבודה. אז איך אפשר בכל זאת? בעיניי, התשובה טמונה בקצת התארגנות מראש. אין ברירה - וזה מרגיע. בעניין הזה, אני חסידה מאד גדולה של הקפאה. לעיתים קרובות, הפריזר הוא המציל שלי. כמעט כל מה שאני מבשלת בסופשבוע, למשל, אני מכינה בכמות גדולה ומקפיאה. אין כמו לשלוף ביום שלישי בערב קציצות מושקעות ברוטב, שהוקפאו, טריות טריות, זמן קצר אחרי שבושלו, ורק לחמם קצרות, וכבר יש אוכל של בית. 
  •  מה כדאי להחזיק בפריזר כדי להקל על החיים: אבל לא רק אוכל מוכן שבישלתי יש לי בפריזר, אלא גם הרבה דברים שמהם אני יכולה להכין בקלות יחסית ארוחת ערב בזמן קצר: הרבה מאוד מהירקות והפירות אפשר להקפיא, וחלקם, כמו אפונה ירוקה למשל, אפילו נולדו להקפאה, שרק תוציא מהם את המיטב. יש ירקות שמאבדים בהקפאה משהו מטעמם, ויש להודות שרובם יאבדו משהו מהצורה הראשונית שלהם. אבל עדיין – שווה להקפיא אותם במיוחד אם מסתבר לכם שהם כבר בשלים מאוד, או שיש לכם כמות גדולה מהם, שלא תספיקו לאכול - במקום לזרוק אותם. ירקות שכדאי לקנות קפואים מראש כדי להכין מהם במהירות ארוחת ערב: אפונה ירוקה, שעועית ירוקה או צהובה, תירס, תחתיות ארטישוק, אדממה (פולי סויה), כרוב ניצנים, תרד.
  • ירקות שכדאי להכין מהם משהו ואז להקפיא: עשבי תיבול: קניתם צרור והשתמשת בחלקו הקטן בלבד? קוצצים, מוסיפים שמן, מערבבים ומקפיאים בקופסה אטומה. כשצריך להוסיף לשקשוקה באמצע השבוע, בערב, שולפים. חצילים קלויים: אחרי הקלייה או הצלייה מקלפים, ואת בשר החציל מאחסנים בקופסה אטומה עם מעט שמן, ומקפיאים. פלפלים קלויים: אותו דבר כמו החציל. בצל מטוגן: עם השמן שבו טוגן. מעבירים לכלי אטום ומקפיאים. כשרוצים מפשירים קצת, ולסיר - ככה תתחילו להכין כל מרק או רוטב לפסטה מהאמצע והדרך תהיה הרבה יותר קצרה.

* ועוד דברים שכדאי להקפיא, כדי להקל על הכנת ארוחת ערב מהירה: בצקים: למשל בצק שמרים אחרי ההתפחה (תחשבו על זה: בצק לפיצה שכבר הכנתם והתפחתם, שמחכה לכם במקרר, ואתם יכולים להמשיך ממנו לפיצה משפחתית תוך דקות). בצקי עלים, בצקי פילאס ובצקי פילו. גבינות: גבינות לבנות (ותשתמשו בהן אחר כך להכנת פנקייקס, או מליות, או לאפיית עוגה). מוצרלה. אם יש לכם גבינות קשות, כמו פרמזן או קשקבל,שאתם לא אוכלים מהן הרבה, תשמרו אותן בפריזר. נכון, הטעם יאבד קצת מעוקצו, אבל זה עדיף מאשר שיתקלקלו, מה שיקרה בסופו של דבר במקרר. כל רוטב שנשאר לכם בסיר ממה שבישלתם, ואחרי שאכלתם. למשל רוטב של צלי.
אפילו אם מדובר בכמות קטנה, חצי כוס למשל. מקפיאים במגש קוביות הקרח. כמה תשמחו לגלות, ביום של בישול מהיר, שתוך שנייה יש לכם תוספת טעם מופלאה, שמפשירה מהר, לרוטב הפסטה שבישלתם, או להכנת מרק זריז. קטניות: אחרי שהשרתם אותן במים למשך לילה וסיננתם. מקפיאים במכלים אטומים. בפעם הבאה שתרצו לבשל אותן, פשוט תשלפו, והן מוכנות לבישול.


אז פנו זמן ושבו יחד עם כל המשפחה לארוחה משפחתית...בתיאבון ותהנו




באדיבות השפית איילת הירשמן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה