9 ביוני 2015

גומלים, גמלנו, נגמל מחיתולים

יום הולדת שנתיים הגיע במהירות ועימו התהייה (מלבד איזו עוגה נכין ומה נקנה לו מתנה או יותר נכון נענה לשאלה הסבים והסבתות, הדודים והדודות) מתי מתחילים בגמילה מהחיתול...
אז קודם כל ענינו שלא. למה? ככה! האמת שתירוצים היו בשפע מ...אבל חורף ועד אין לי כוח להתמודד עם זה עכשיו (שזה לגיטימי לחלוטין).
הרי כבר גמלנו ילד אחד, אז אנחנו יודעים מה לעשות (גם עוד לא ראיתי חייל עם חיתול אז כנראה שבשלב זה או אחר כולם נגמלים).

אז החלטנו להתחיל בצעד הראשון והוא...לחפור לילד בנושא...

איך עושים את זה? פשוט מאד...מתחילים בהקרנות חוזרות ונשנות של ה-DVD האסלה הקסומה (מפיק ד"ר ברוך קושניר) ושל בלי חיתולים בכיכובה של חני נחמיאס...תוכניות ששרות ומספרות על הגמילה, מעודדות ומחזקות את הילדים שהם יכולים.
עד מתי? עד שתמצאו את עצמכם שרים "קקי צא, קקי צא, דניאל רוצה אבל זה לא יוצא...".

 





ממשיכים בהחלפת הספר לפני השינה בספרים על גמילה מחיתולים לדוגמא: סיר הסירים (מסתבר שיש גם לבנות) הספר האלמותי של אלונה פרנקל.
תתפלאו או לא זה אחד הספרים שאני זוכרת מהילדות שלי, ועדיין יודעת לדקלם משפטים שלמים ממנו: "שלום, אני אמא של נפתלי ואני רוצה לספר לכם על נפתלי ועל הסיר החדש שלו..." ופה מתחיל המסע בעקבות הסיר החדש של נפתלי ומה זה סיר בכלל.
ספר נוסף שכיכב אצלנו הוא החיתול האחרון שלי מאת גוידו ון גנכטן (לא לבעלי נפש עדינה וקיבה רגישה), על עכברון שיוצא למסע בו הוא בודק חיתולים של חיות אחרות (ואם מחפשים בוודאי שמוצאים...) עד שהוא מגלה להם שהחיתול שלו נקי כי הוא כבר עושה בסיר.

 


והשלב האחרון (בחלק הראשון) הוא להכיר לילד את הסיר (הידעתם שיש סיר שמותאם יותר לבנים?) ולעודד אותו לנסות ולהשתמש בו...אצלנו זה הפך לקקי וסיפור אחרי ארוחת הערב, הגדול עם ישבנון והקטן על הסיר.

אבל את המהלך הפיזי והסופי של להוריד את החיתול, טרם עשינו...

פסח, חופש, אביב, זמן נפלא להתחיל גמילה לא?! אז התשובה היא כן ולא. 
כן - כי זו עונה נפלאה ואנחנו כבר חודשיים חופרים לילד בנושא
לא - כי אנחנו רוצים לנסוע ולטייל ולמי יש כוח להתחיל את התהליך עכשיו

וביום שישי אחד אחרי חג השבועות הגננת של הקטנטן הודיעה לי שמיום ראשון הוא מתחיל גמילה (כן, כן, הגננת מעודדת ויוזמת את הצעד...אחרי שחודש וקצת שהיא עושה להם מפגש בוקר סירים בגן, כל שבוע היא גומלת שני ילדים...).
מופתעת מההודעה ועם רשימת קניות (5 חליפות ליום, 5 תחתונים וסנדלים שניתן לשטוף) ואנחנו יוצאים לדרך חדשה...

הוצאתי מהמזווה את סיר לכת שקיבלתי, זהו סיר מתקפל, רב פעמי מקרטון עם שקיות לשימוש מחוץ לבית, ואת ה-pull ups תחתוני גמילה של האגיס (להיות עם להרגיש בלי...חיתול דק שמתנהג ונלבש כמו תחתון, עם ציור דיסני שדוהה כשנרטב מפיפי, צדדים אלסטיים עם פתיחה חוזרת ואזורי ספיגה שונים לבנים ולבנות) אנחנו קוראים לזה תחתוני לילה.
הצטיידנו בחליפות לגן ובהמון תחתונים, המלצה חמה היא לקחת את הילד או הילדה אתכם לקנות את התחתונים, שיבחרו שירגישו פעילים בתהליך.

 
ביום ראשון גאה ומתרגש הולבש הקטנטן בתחתונים עם כדורסל והלך לגן...

ההנחיות מהגננת היו כאלו:
1. חיתול או יותר נכון Pull Ups רק בזמן שינה (צהרים ולילה).
2. לא לחפור לילד בשאלה "האם יש לך פיפי?" אלא לתת לו לבקש לבד, מותר לשאול פעם בשעה או אחרי שתייה/ אכילה.
3. כשבורח הפיפי (וזה קורה לא מעט) לא להגיד "הפיפי ברח" אלא "הפיפי יצא" - להעביר את האחריות על הפספוסים לילד ולתת לו את התחושה והביטחון שהוא זה ששולט בפיפי ולא הפיפי בו.
4. לא מבטיחים מתנות כדי שהילד ישב על הסיר/ הישבנון.

וההתחלה הייתה קשה...4 ימים של פספוסים על גבי פספוסים עם הררי כביסה מסריחה משתן.
ארבעה ימים שכל הצלחה הייתה אושר עילאי עם שירים, מחיאות כפיים ודיווחים לכל העולם שהקטנטן כבר גדול עם תחתונים.  
עמדתי בשלוש מתוך ארבעת ההנחיות, מודה ומתוודה חפרתי בנושא ההליכה לשירותים. 
אבל ביום הרביעי חל התפנית, הקטנטן התחיל לבקש ללכת לשירותים...והתחיל לפספס פחות ופחות.
עד שיום אחד הגעתי לגן ומצאתי את הקטנטן באותם בגדים שהלבשתי אותו בבוקר...איזה אושר!!!

על ההתלבטות מה נכון לילד סיר או ישבנון ויתרנו פשוט נתנו לו להחליט לבד (יש לנו גם וגם), בהתחלה זה היה סיר ומהר מאד עברנו לישבנון (אבל לא באופן מלא).
התחלנו במתן שתן בישיבה ומדיי פעם הוא מבקש לעשות בעמידה כמו אחיו הגדול, וגם עם זה אנחנו זורמים ואנחנו מאפשרים (בטבע זה מתבקש, בשירותים של קניונים זה הרבה יותר היגייני ובבית יש שרפרף ליד האסלה).
לשמחתנו לא נתקלנו בפחד מעשיית קקי בסיר או בישבנון שגרר עצירות.

וכיום 3 שבועות אחרי, בואכה חודש, אני יכולה לספר בגאווה שהקטנטן גמול ביום (ומבקש ללכת לשירותים גם כשהוא באמצע משחק) עדיין עם חיתול בשנת הצהרים והלילה...

"שלום קקי! שלום פיפי! להתראות בים!" 


  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה