6 ביוני 2015

10 ספרי הפעוטות הקלאסיים שחייבים להכיר

כל חיי אהבתי לקרוא, היו תקופות שיותר והיו תקופות שפחות...אבל תמיד קראתי...ועודי אוהבת לקרוא (בזמן המועט שיש לי).
אין חוויה גדולה מלהיסחף לתוך ספר, ללטף אותו (סטייה קטנה שלי), להריח אותו (אין כמו ריח של ספר חדש) לחוות אותו בראשי ובגופי, לנשום אותו ולא להצליח להוריד אותו מהיד.
כל חיי, מהרגע שאני זוכרת את עצמי היו סביבי ספרים (וכמה שלא אהבתי ללכת לספריה להחליף ספרים אין כמו ספרים חדשים ונקיים)...כל חיי קראתי...ולכן היה לי ברור שברגע שיוולדו לי ילדים אני אעשה הכל כדי להוריש להם את האהבה שלי לספרים (ולשמחתי גם הצלחתי).

כשבני בכורי נולד מיד רכשתי עבורו ספרים שאהבתי בילדותי וההוכחה לכך היא שאני עדיין זוכרת אותם ולטובה.
(הקריאה הביקורתית הגיעה כאשר הקראתי את הספרים לבניי ואז גם התחילה ברירת המילים - סליחה לסופרים)

קבלו את מצעד עשרת הספרים הקלאסיים שלפי דעתי חובה בכל בית שיש בו קטנטנים:

1. מעשה בחמישה בלונים מאת מרים רות עם האיורים המקסימים של אורה אייל - "אמא של רותי הביאה מתנה שמחה וששון לכל ילד בלון...בום, טראח, מה קרה? הבלון התפוצץ, הבלון נקרע..." הספר שכיכב בילדותי תפס מהר מאד את מקומו אצל בניי אשר התמכרו לספר, למדו את צבעי הבלונים, דיקלמו איתי ודרשו את סיפורו שוב ושוב עד שיכלו להעיר אותי משינה והייתי מספרת אותו מהזיכרון.




2. איה פלוטו מאת לאה גולדברג - "פלוטו כלבלב מקיבוץ מגידו יש לו הכל מרק ועצם..." אלו חוויות חווה כלב אשר נמאס לו לשבת סתם לבדו? ספר מקסים וחוויתי ממבט ראייתו של פלוטו ועד הרגע בו הוא חוזר הביתה.

3. בייגלה מאת מרגרט ריי - "בבוקר אחד בחודש מאי נולדו 5 גורי כלב תחש שקוראים לו גם כלב נקניק", בייגלה הוא כלב מקסים וקצת שונה, הוא ארוך יותר משאר כלבי התחש. בייגלה אוהב את זהובה אולם היא לא מחזירה לו אהבה...ספר קסום על אהבה כלבית.



4. תירס חם מאת מרים רות עם האיורים המקסימים של אורה אייל - "בים בם בם תירס חם, תירס חם בים בם בם", ספר על מצעד של ילדים שכל רצונם הוא לאכול ביום קיץ חם, תירס חם. הקטנטנים שלי מהר מאד למדו לדקלם את המשפט המוביל בספר ובסופו לבקש עבורם תירס חם (וכמו שהקטנטן שבחבורה אומר: אפשר גם תיאס קר)



5. הזחל הרעב מאת אריק קרל - קורותיו של זחל שזה עתה בקע מהביתה (בליל ירח) ומיד החל לזלול ועד להופכו לפרפר (סליחה על הספויילר)...בניי למדו מהר מאד למנות את מספר הפירות שהזחל זלל ואת שמות הפירות שזלל.  

6. מיץ פטל מאת חיה שנהב - "הבית של מיץ פטל עמד בקצה החורשה: היו לו וילונות צהובים, חלונות ירוקים ותריסים אדומים. החיות בחורשה שאלו: 'מי הוא מיץ פטל?' אבל אף חיה לא ידעה" מי זה מיץ פטל? והאם הוא יהיה חבר של הג'ירפה והאריה? ספר מקסים על יצירת חברות...קצת ארוך אבל קסום.




7. הנשיקה שהלכה לאיבוד מאת דבורה עומר - קובץ סיפורים באורכים שונים המותאמים לטווח גילאים רחב כאשר הסיפור הנושא את שם הספר מספר על ילד שרוצה לתת לאבא שלו נשיקה אולם היא אבדה ואת החיפושים אחרי הנשיקה האבודה. אני זוכרת כמה אהבתי את הספר ואת הסיפור הזה ספציפי ואיך הייתי אני מחפשת את הנשיקה שלי וכיום בניי עוברים את אותם החיפושים אחר הנשיקה שלהם. 


8. מגדל של קוביות בניתי מאת דבורה עומר - קובץ סיפורים קצרים לילדים רכים המותאמים לטווח גילאים רחב, משירים קצרים ועד סיפורים ארוכים יותר על עולם הילדים (גורים והאמהות שלהם, מכה בברך, הליכה לאיבוד), לא ניתן להפסיק אחרי סיפור אחד. 

9. שמוליקיפוד מאת כוש- האם תיתכן חברות בין ילד וקיפוד? ואיך קשורים לכך התותים? ספר מקסים על חברות בין ילד חולה (כנראה במחלה מדבקת) וקיפוד חמוד...רק נשאלת השאלה איפה ההורים של הילד או אולי הכל רק חלום? 




10. אליעזר והגזר מאת לוין קיפניס- "מי רוצה רוצה לשמוע, מעשה בגזר, זרע אותו בגן הירק סבא אליעזר...משוך בגזר, משוך בגזר אין כמוהו גזר. משוך ימינה, משוך גם שמאלה לא יזוז הגזר". סבא אליעזר זרע גזר בגינה ולא מצליחים להוציא אותו מהאדמה, כל המשפחה על חיותיה באים לעזור עד לסוף הטעים. מהר מאד הילדים לומדים לדקלם ואף לשיר את הסיפור...קסם של סיפור. מומלץ להכין את המתכון בסוף יחד עם הילדים.


המלצה חמה שלי, בערב אחרי האמבטיה התכרבלו עם הילדים ותצללו למחוזות מופלאים...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה