12 בינואר 2014

טקס שינה, האם הוא יעזור לילדנו לישון טוב יותר?

לפני שנולד בני הבכור, כחלק מההכנה שלי להורות קראתי כל פיסת מידע שתוכל לעזור לי בגידולו (אני יודעת שאמא שלי תעזור לי ושבעלי יהיה שם בשבילי,אבל עדיין...).
אז בין קריאה על הנקה, חימום החדר ובטיחותו קראתי גם על טקס השינה.
כבר בראש החלטתי מה יהיה, איך זה יהיה והכל היה כל כך מושלם וורוד...ואז בשעה טובה בני נולד.
עם לידתו של בני גיליתי שזה לא כל כך קל...ועד כמה שניסיתי להקפיד על טקס שינה לא תמיד זה הצליח...
אבל לשמחתי עם עקשנות ועם הזמן זה השתרש והפך לקל יותר ויותר...כיום כשבני בן 3 הוא מחכה לזה בכיליון עיניים, הטקס מסמל עבורו סיום של יום...בואו של הלילה.
אז מה  יש בטקס השינה שלנו...
ארוחת ערב משפחתית ולאחריה מקלחת כייפית עם משחקים, אני עוטפת את בני במגבת חמימה ואנו שרים יחד: "חיבוקי, חיבוקי, נישוקי...זה מה שאני אוהב...חיבוקי, חיבוקי, נישוקי גדול ומכל הלב..." שמלווה בחיבוקים ונישוקים וכמובן המון חום וצחוקים. צחצוח שיניים, לבישת פיג'מה וכניסה מהירה למיטה שלנו (כן...כן...של אבא ואמא) להתכרבלות וקריאת סיפור (או שניים).
לבסוף פיפי לפני השינה חיבוק ונשיקה גדולים לאבא, במהירות למיטה...חיבוק ונשיקה...ברכת לילה טוב, שינה ערבה וחלומות פז...ושין שן

לילה טוב...

טקס שינה, האם הוא יעזור לילדנו לישון טוב יותר?
מאת: דבורה זהבי יועצת שינה בכירה יועצת למותג החיתולים פמפרס

רבות מדובר על טקס שינה ועל חשיבותו ובצדק. ילדכם,  יהיה רגוע יותר אם הוא יודע מה הולך לקרות בהמשך. ברגע שהילד יודע למה לצפות יהיה לו קל יותר להיכנס לטקס שינה כשהוא רגוע, וסביר שהוא יירדם בקלות וייכנס לשנת לילה ללא בכי. לטקס השינה יש יתרון נוסף והוא להביא את הילד לרגיעה מהפעילות היום יומית ולהכניס אותו בקלות לאווירת שינה.
מאיזה גיל מומלץ להתחיל עם טקס השינה?
מומלץ להתחיל עם טקס שינה כבר בימים הראשונים לחייו של הילד. ככל שהילדים גדלים, טקס השינה מתארך ומשתנה בהתאם לצרכים של הילד. כאשר אתם מקיימים טקס שינה קבוע ויום יומי, הילד ילמד, שלאחר השיר או הסיפור הוא מקבל חיבוק ונכנס למיטה.
טקס שינה כולל מספר פעולות שתלויות במשפחה עצמה, לדוגמא: יש שגרת אמבטיה, לבישת פיג'מה, קריאת סיפור או שיר קצרצר, משחק שקט בחדר וכו'. חשוב לוודא שהמשחק או כל פעולה אחרת לא יתקיים באווירה תוססת אלא באווירה רגועה וכך  יעזור להרגיע את ילדכם ולא יגרום לו להתעוררות.
טקס השינה לרוב מתחיל בסלון בזמן ארוחת הערב או בחדר האמבטיה ומסתיים בחדר השינה של הילד. מומלץ להקריא את הסיפור או לשיר שיר לפני השינה בחדר השינה של הילד כאשר הוא בידיים שלכם.
 הורים רבים עסוקים כל היום במרוץ החיים. השתדלו, לפחות כחצי שעה לפני טקס השינה לסגור את הסלולארי וכך תהיו נטו עם הילדים, בלי הסחות דעת מיותרות. כשאתם מתחילים טקס שינה חשוב שהטקס ייעשה ברוגע ובלי לחץ של זמן כך שתוכלו ליהנות מזמן איכות יחד, תשומת לב והמון חיבוקים.

מה ניתן לשלב בטקס השינה:
1. משחק רגוע - כדי להכניס את הילד לאווירה רגועה ונינוחה אפשר לשחק במשחק רגוע כמו הרכבת פאזלים, לגו, וכו'. ככל שהילד גדול יותר ניתן לשלב כמה דקות שיחה.
2.אמבטיה - זה הזמן לתת לאבות להיות שותפים בטקס השינה- האמבטיה יכולה להיות הזדמנות להקדיש זמן מיוחד לילד. אין צורך למהר באמבטיה אך במידה וילדכם לא אוהב אמבטיה מומלץ לעשות אמבטיה מהירה בלי משחקים מיותרים.
במידה ואתם מקלחים את הילדים במהלך היום ולא קרוב לשעת ההשכבה- ממליצה שהטקס יכלול שטיפת פנים וידיים, צחצוח שיניים. מומלץ להתחיל לצחצח שיניים כבר מהשן הראשונה כך שהתינוק ילמד שזה חלק מטקס השינה.
4. להקשיב לילד - בזמן טקס השינה יש לכם  הזדמנות לבלות זמן איכות ולהקשיב לילדכם, איך עבר עליו היום, ממה הוא נהנה במהלך היום וכו'.
5. להיפרד מהסביבה - תינוקות וילדים רבים נהנים לאחל לכל בני המשפחה, לצעצועים אהובים וחפצים אחרים, לילה טוב לפני השינה. שמרו על אווירה רגועה, חשוב שהאיחולים לא יהפכו להיות קולניים.
6.ספר לפני השינה - במידה ואתם אוהבים להקריא סיפור לפני השינה, מומלץ להושיב את ילדכם על הברכיים או לשבת סמוך אליו ולהקריא סיפור. קריאת ספר עוזרת לילדים לרכוש מילים חדשות. במידה ואתם לא מתחברים לסיפור לפני השינה, אל תעשו זאת.
7. שיר ערש - שירי ערש עוזרים לתינוק ולילד להבין שלאחר השיר הם נכנסים למיטה. ילדים נהנים  לשמוע את הקול שלכם, ואת המנגינה הרכה, שמרגיעה אותם. ניתן לשלב שיר ערש לאחר הסיפור או אחרי ההלבשה ו/או הבקבוק.
8.עיסוי תינוקות יש תינוקות שנהנים מעיסוי נעים ומרגיע לפני השינה. במידה וילדכם לא נהנה מהעיסוי ובוכה מומלץ לוותר על העיסוי.
9.לנגן מוסיקה - ניתן להפעיל מוסיקה רגועה בזמן שהותכם בחדר, בזמן ההלבשה, החתלה, אכילת בקבוק וכו'. אך מומלץ להפסיק את המוסיקה כשאתם מקריאים ספר ושרים את שיר הערש לפני השינה, כך שהילד לא יתרגל למוסיקה כל פעם שהוא מתעורר במהלך הלילה.

היצמדו לטקס השינה שלכם עד כמה שאתם יכולים גם כשאתם מחוץ לבית, כך שההשכבה והלילות יהיו קלים יותר גם כשאתם יוצאים מהשגרה.

.


לילה טוב ושין שן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה