28 בינואר 2014

מוצרי חלב – עושר תזונתי

הוזמנתי לאירוע מטעם מועצת החלב.
כאמא לשני קטנטנים מופלאים וכדיאטנית חשבתי שאני יודעת הכל על תזונת ילדים...אז חשבתי...
האמת שידעתי על מגיפת ההשמנה ועל מה אמורים לאכול, אבל בפועל כשהילדים הגיעו, הבנתי כמה קשה לי להפוך ידע תיאורטי למעשי. ומצאתי את עצמי כמו הרבה אמהות נוברת וחופרת באתרים שונים ומשונים, חלקם מקצועיים יותר וחלקם המלצות של אמהות והמסקנה היא אחת – יש פה בעיה.
החוסר וודאות הוא כל כך גדול, שאנחנו כאמהות מבולבלות מרב דעות שונות ולא תמיד חופפות. האם להניק (כן! אם ניתן)? וכמה להניק (10 דקות מכל צד? יותר? לפי שעות קבועות? בכל בכי? לי אין תשובה)? מתי להתחיל טעימות (גיל 4 חודשים או 6 חודשים?)? מותר לתת ביצה בגיל 6 חודשים (כן)? מותר לתת מים לתינוק יונק? ואלו רק חלק קטן מהשאלות שסובבות אותנו באופן יומיומי וגיליתי שגם עם הילד השני, השאלות הללו עדיין שם.
ולכן גם לי היה חשוב להקנות לבניי תזונה נכונה שתתרום להתפתחותם ולגדילתם ותרחיק אותם ממגפת ההשמנה...



אז מה  עשיתי?
דבר ראשון – שתיית מים, כל יום כל היום. כמעט ואין בבית שתייה מתוקה (את זה אני משאירה לסבתות).
דבר שני- שלוש ארוחות עיקריות מסודרות (מגוונות ועשירות), כשכולנו ישובים לשולחן (טובלפעמים זה חלקנו). זה גם זמן איכות ושיחה מדהים.
דבר אחרון – פעילות גופנית. אם זה בגינה, בבית, במשחקי כדור או רכיבה על אפניים.
בואו נרחיב על השלוש ארוחות עיקריות – מסודרות, מאחר ואת הארוחה הבשרית בניי אוכלים בגן, לי נשאר לדאוג בעיקר לארוחת הבוקר והערב.

אז איך עושים את זה, כך שיהיה טעים, מגוון (ולא לשמוע "אמא עוד פעם חביתה?") ובריא? 

  • אני אוהבת להשתמש בעיקר במוצרים טריים (פחות משומרים, למרות יש גם טונה, זיתים ומלפפונים חמוצים), אבל אין ארוחה בלי ירקות טריים (שלמים, חתוכים גס או בסלט). 
  • אני דואגת לשלב מזונות עם צפיפות תזונתית גבוהה – מה זה אומר? מזון שמעניק לנו הרבה במנה קטנה. לדוגמא: מוצרי חלב מעניקים לנו גם חלבון וגם יותר מעשה רכיבים תזונתיים כגון: סידן, B12, אשלגן, מגנזיום,אבץ ועוד... (אני עוד ארחיב על מוצרי החלב).
  • אני משלבת מזונות מבושלים בארוחת הערב: פשטידות, מרקים ועוד...
  • אני מציירת צלחת מזמינה. לדוגמא:



אז קצת על מוצרי חלב, כן אני יודעת שיהיו אלה שיצקצקו בלשון ויגידו: "אבל אנחנו לא אמורים לאכול מוצרי חלב" או "זה גורם לליחה". אני מאמינה ואוהבת מוצרי חלב ולכן הם נמצאים בביתי בשפע. בניי, בעלי והילדים אוכלים ונהנים מייתרונות מוצרי החלב.
זוכרים שדיברתי על מזונות עם צפיפות תזונתית גבוהה ועל גיוון, אז מוצרי החלב נותנים לי את שני הדברים יחדיו.
בנוגע לגיוון יש: יוגורט, גבינה לבנה, קוטג', צפתית, בולגרית, ריקוטה, גבינה צהובה ועוד הרבה, כל אחד יכול למצוא את את מוצר החלב האהוב עליו, באחוזי שומן משתנים (ככה שזה לא תירוץ). 
ובנוגע לצפיפות התזונתית: הם מספקים באופן טבעי, ביניהם: חלבון איכותי, סידן, אשלגן, מגנזיום, אבץ, .B12,ויטמין A, זרחן וויטמינים מקבוצת   .B
כל אחד מהמרכיבים הנ"ל חשובים לגופינו מרגע בואנו לעולם ועד לרגע לכתנו ממנו.
הסידן – אחד התפקידים החשובים שלו הוא בניית העצם בתקופת הגדילה ושמירה עליה בהמשך החיים. מי לא שמע על אוסטיאופורוזיס?
ויטמין B12 - הוא רכיב תזונה חשוב לתפקוד מערכת העצבים וליצירת תאי דם אדומים. מישהו אמר אנמיה?
מגנזיום – בעל השפעה רבה על בניית העצם בילדים.
אבץ – מינרל חיוני לתפקוד המערכת החיסונית, לפעילות אנזימים רבים בגוף, לאיחוי פצעים ולבריאות העור והשיער.
אני צריכה להמשיך ולשכנע?
בסדנא קיבלנו מידע ובישלנו מנות חלביות שילדים אוהבים, אני בחרתי להביא לפניכם את המתכון למרק כתום שמתאים לימים קרים אלו (ושנוסה על ילדיי בהצלחה רבה).



מרק ירקות כתומים ויוגורט

חומרים ל- 8 מנות מנות:
 2 כפות שמן זית
1 בצל גדול
 2 בטטות
 כ 300- גרם דלעת
 3 גזרים
 מלח
 יוגורט

איך מכינים:
מחממים שמן זית בסיר עמוק.
חותכים את הבצל )גס( ומזהיבים בשמן.
קולפים את הבטטות, הדלעת והגזרים.
חותכים את הירקות גס ומוסיפים לבצל שבסיר.
מכסים במי ברז.
מביאים לרתיחה ומבשלים )כשהסיר מכוסה( עד שהירקות מתרככים.
מסירים מהאש וטוחנים היטב )בעזרת טוחן ידני או מעבד מזון(.
מחזירים לאש ומביאים שוב לרתיחה עדינה.
מבשלים )על אש קטנה( עוד כחצי שעה, ללא המכסה, בכדי לצמצם את המרק )שיסמיך(.
לפני שמסירים מהאש מתבלים במלח, מערבבים היטב וטועמים )מוסיפים מלח לפי הצורך(.
מוסיפים לצלחת המרק כף גדולה של יוגורט סמיך




רק בריאות ובתיאבון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה