28 באוגוסט 2016

איך מתכוננים לבית הספר והפעם...10 הדיברות שלי לגבי ארוחת עשר וגם כמה רעיונות לכריכים בריאים...

הראשון בספטמבר מתקרב בצעדי ענק ועמו דילמות רבות ומגוונות, אחת הדילמות הגדולות היא ההתנהלות סביב כל נושא האוכל, מארוחת הבוקר לפני בית הספר (ולא שקית עם בייגלה זה לא ממש נחשב), דרך המריבה השבועית..."אבל אמא אני לא רציתי כריך עם חביתה..." ועד הילד שמוכן לאכול רק כריך עם שוקולד...

ולכן כאמא שמתחילה להתמודד עם הנושא (בכורי עולה כיתה א' כבר אמרתי?!) וכדיאטנית ששמעה על כך לא פעם ולא פעמיים החלטתי להקדים תרופה למכה וריכזתי עבורנו את 10 הדיברות להתנהלות נכונה סביב נושא האוכל (דרך אגב את הדיברות הללו ניתן להכיל על כל ארוחה ובכל גיל).

10 הדיברות שלי:

1. לפני שנת הלימודים שבו עם ילדכם ועצבו יחד מערכת ארוחות שבועית או דו שבועית - רשמו את סדר הארוחות: ארוחת בוקר, חטיף בוקר (כן, כן, בבתי הספר היסודיים מתחילים את היום עם ארוחה קטנה), ארוחת עשר, ארוחת צהריים אם ישנה. תתכננו יחד מה אוכלים בכל ארוחה בכל יום: מסוג הלחם, דרך הממרח או המילוי ועד איזה ירק ופרי יישלח באותו היום והכי חשוב אם זה יהיה בתוך הכריך או מחוץ לו. (שקיות הכריכים של ניקול נקשרת בקלות הן הפיתרון, גם גדולות, גם חזקות וגם ניתנות לקשירה). 



דוגמא לטבלת כריכים הניתנת להורדה מאתר ניקניים
תמונות יח"צ
2. קיבעו כלל שפעם בשבוע או בשבועיים ניתן לשנות את התפריט הנתון וזכרו כמו שאתם מצפים שילדכם לא ישנה את דעתו לגבי הארוחה כך גם אתם מחויבים לספק לו את הכתוב. 

3. קיבעו מראש שפעם בשבוע מותר כריך מתוק לפי בחירתו של הילד, ואפשרו זאת בלי הרצאות או עיוותי פנים (ברוב המקרים תכווינו שזה יקרה ביום שישי), הציעו חלופות בריאות כגון טחינה עם סילאן או עם דבש, ממרח תמרים ללא תוספת סוכר, ממרח טחינה עם שוקולד מבית אחווה.


תמונת יח"צ
4. אל תוותרו על ארוחת הבוקר, לא עבורכם ובטח שלא עבור ילדיכם (יש צורך להזכיר מאמרים שהראו שילדים שאכלו ארוחת בוקר היו מרוכזים יותר?). אם עולה הצורך הקדימו את שעת היקיצה...
ארוחת הבוקר אינה חייבת להיות פתיחת שולחן, גם כריך קטן או משקה יוגורט של בוקר יכולים לתת את המענה.

5. אם אתם מהממהרים בבוקר, פשוט הכינו את הכריכים ערב קודם, עטפו בנייר ובשקית אטומה ושימרו במקרר. 
ובבוקר? בבוקר רק תוסיפו את הירק ואת הפרי (אני עד היום לא מוכנה לאכול כריך רטוב מעגבניה, מלפפון עייף או תפוח מושחר).
טיפ לגבי התפוח פשוט טפטפו עליו כמה טיפות לימון.

6. אל תשלחו עם ילדיכם אוכל מעיך - נוראי לילד לגלות בננה מעוכה שגם השחירה בתור פרי ונוראי לכם כהורה לנסות לחלצה מהתיק. יש היום כלים שמיועדים לשמור אפילו על הבננה.

7. תחשבו איך אתם הייתם רוצים לקבל את הארוחה וזה בדיוק מה שתכינו לילדיכם - מאיכות האוכל (טריים, טעימים, איכותיים ואסטתיים), דרך כלי אוכל כיפיים (לדוגמא: קופסאות אוכל עם השם של הילד מבית ניקניים, מפית אוכל צבעונית, בקבוק מים שקל לפתוח) ועד המחשבה על הילד ודרך האכילה שלו (שהכריך לא יתפרק או ילכלך את הבגדים).
אל תשכחו שבכיתות הנמוכות ארוחת עשר זה עניין חוויתי וחברתי.


קופסת אוכל סיסטמה - גוללללל!: 59 ש
קופסת האוכל סיסטמה מבית ניקניים 
8. הוסיפו פתקים או מדבקות שיגרמו לו לחייך סתם כך באמצע היום, אפשר משפט מצחיק, משפט מרגש (אני אוהבת אותך, אני חושבת עליך), משפט מדויק שרק יעצים אותו (בהצלחה במבחן, אתה יודע את החומר) או אפילו רק בתיאבון עם סמיילי


24 מדבקות לכריכים - גוללללללל: 35 ש
מדבקות לכריכים מבית ניקניים
9. תשלחו את הילד עם בקבוק שתייה ובו מים! לא מיץ, לא מים בטעמים, לא סודה פשוט מים קרים. ולא רק בימים שיש שיעורי ספורט או בקיץ.
עשו זאת בעצמכם, אל תסמכו על זה שכל בוקר הילד מרצונו הטוב והחופשי ילך וימלא מים מהקולר או מהברזייה.

10. אם גיליתם שהילד לא אכל את אחת הארוחות שלו אל תכעסו ונסו להבין יחד איתו מדוע זה קרה (גלו הבנה)...האם זה בגלל שלא היה לו מספיק זמן או אולי הכריך לא היה טעים לו...הרי לכל בעיה ישנו פתרון.

6 ימי לימודים - 6 כריכים בריאים:
יום ראשון - לחם שיפון עם ממרח אבוקדו (עם או בלי ביצה וטיפונת לימון כדי שהאבוקדו לא ישחיר), עלה חסה ובצד עגבניות שרי (כדי שזה לא ירטיב את הלחם).
יום שני - לחמנייה מקמח מלא (או חצי מלא) מרוחה בסלט טונה (טונה, ביצה, קוביות גמבה או מלפפון חמוץ והסוד שלי הוא להחליף את המיונז בטחינה גולמית מעט מדוללת או בגבינה לבנה). הולך נהדר עם פרחי גמבה או מקלות גזר.
יום שלישי - פיתה/ חצי פיצה מקמח מלא עם מריחת טחינה (או חומוס ביתי או חרדל לאוהבים), פרוסות פסטרמה בייתית וטבעות מלפפון מתוק וחמוץ.
יום רביעי - לחם שיפון עם ממרח פסטו (ולמי שלא אוהב פסטו אפשר גם ממרח זיתים או ממרח עגבניות יבשות, גם קוטג' הולך נהדר), גבינה צפתית 5% ורצועות גמבה.
יום חמישי - פיתת ביס מקמח מלא עם חביתת ירק (או חביתה עם בצל ו/או פטריות ו/או גבנה צהובה אבל כזו מעניינת), עם מריחה של גבינה לבנה 5% וזיתים (ברור שללא חרצנים) עם עגבניות שרי בצד. 
יום שישי - פיתת ביס מקמח מלא עם ממרח שוקולד/ נוטלה ולאמיצים אני ממליצה להוסיף פרוסות בננה לתוך הכריך או שילוב בריא יותר של טחינה וסילאן שיוצרים ממרח חלבה טעים.

כמובן שניתן ורצוי לגוון עם קציצות טונה אפויות של ניקי ב, לביבות בטטה בתנור של אורנה ואלה, מאפינס פיצה, מאפינס תירס או פנקייקים קטנים על בסיס גבינה
ניתן להחליף את הפירות בפירות יבשים (אבל לא על בסיס יומי, בכל זאת יש בהם הרבה סוכר והם הרבה פחות משביעים)

ושתהיה לנו שנת לימודים פורייה, משביעה וטעימה...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה