7 ביולי 2014

אקנה – המדריך המלא

הקיץ בעיצומו ואחוזי הלחות ממריאים, ומה שהחל כמזג אוויר נעים וכיפי הופך להיות סבל ומטרד, חם לנו, אנחנו דביקים, נדבקים, ומי שסופג הכי הרבה הם חלקי העור החשופים שלנו ובייחוד- עור הפנים. הלחות והלכלוך שמצטברים לנו על עור הפנים, מהווים גורם בהחמרת בעיית האקנה.
כרטיס הביקור האישי שלכם, זה שאתם סוחבים מלידה, הרושם הראשוני שתשאירו על מי שמביט בכם לראשונה נתון כולו בידיכם, החל משינוי המראה ועד קבלתו כמו שהוא. מאחר ואנחנו בעיצומה של עונת הקיץ, אחוזי הלחות בארץ כבר מורגשים היטב, ורבים באוכלוסייה סובלים מפצעונים מעיקים המוחרפים מהזעה ומהחום בתוספת הלכלוך שמצטבר לנו על העור.
אקנה הוא שם הבעיה. הוא קריטריון מרכזי בחוסר הביטחון כמעט בכל הגילאים, במיוחד בתקופת הנעורים, שם האקנה מככב יותר והרגישות בשיאה. ועוד בענייני תקופת הנעורים, פצעי האקנה עלולים להשאיר משקעים רגשיים עמוקים יחד עם צלקות בנפש וגם על הפנים אשר יישארו לנצח.

אז מהו האקנה?

אקנה הינה מחלת עור דלקתית הנובעת ממספר סיבות : 1. סתימת נקבוביות העור עקב התקרנות לא תקינה של שכבות העור מסביב לזקיקי השערה 2. הפרשה מוגברת של חלב (sebum) מבלוטות החלב. 3. המצאותם של חיידקי p.acnes בזקיקי השערה אשר במצב סתימת הזקיק עלולים להתרבות ולגרום לתהליך דלקת. בכל זקיק שערה יש בלוטות חלב המפרישות את תוצרתן לתעלת זקיק השערה (התעלה המקיפה את השערה). החלב הינו תערובת של חומרים שומניים שמטרתם העיקרית הינה ליצור מעטה מעל פני שטח העור כדי לשמור על לחותו וגמישותו.

אקנה מופיע באזורי גוף בעלי צפיפות גבוהה של בלוטות החלב, כגון הפנים, החזה העליון והגב העליון.

אקנה שכיח בגיל ההתבגרות ומופיע בקרב כ- 80% מבני הנוער והצעירים. עם זאת, אקנה יכול להופיע ואפילו להתחיל גם אצל אנשים בשנות השלושים והארבעים לחייהם ואף להמשיך להופיע אצל נשים בתקופת גיל המעבר. לקראת גיל ה-40 האקנה עדיין ניכר ב- 12% מהנשים וב- 3% מהגברים.

מהם הגורמים לאקנה – 
ד"ר פארס סלאמה, מומחה לרופא עור ומין מסביר:

  • הגנטיקה בפעולה- כאשר בני המשפחה המצומצמת ואפילו המורחבת סבלו או סובלים מאקנה, הסיכויים שהדורות הבאים ייספגו גם הם את מכת האקנה, גבוהה יותר. בעבר, חוסר המודעות היווה למכשול בדרך אל הטיפול הנכון ולכן רבים היו סובלים ללא פתרון. כיום, עם המודעות ופיתוח שלל התכשירים לטיפול ראוי והקלה במצב, קטנים המכשולים העומדים בפנינו על מנת להעניק מראה נקי ובריא יותר לעורנו.
  • הגיל- גיל ההתבגרות מביא אתו שינויים הורמונאליים ואלו עוזרים לתגבר את פעילות בלוטות החלב ולכמות הפצעונים לגדול. למשל בקרב המין הנשי אקנה יופיע סביב תקופת המחזור ואילו אצל הגברים יופיעו פצעונים מרובים בתקופה בה מתחלף הקול, שינוי השעירות בגוף, והתפתחות השרירים, עקב העלייה ברמת הטסטוסטרון בגוף. 
  • סוג העור- הפרשת חלב מוגברת היא אחד הגורמים לעור מסוג שמנוני, לכן כל אותם בני נוער עם עור שמן, יסבלו לרוב מאקנה בדרגה הגבוהה ביותר.
  • סטרס נפשי- כמו תקופת מבחנים, דכאון, חרדה וחוסר שינה כולם יכולים להגביר את האקנה 
  • תזונה - מחקרים חדשים מוכחים שתזונה עתירת קלוריות ( אוכל שומני וממתקים ) יכולים להחמיר את האקנה באופן משמעותי 

לא בדיוק אבל בערך... ישנם מקרים שהם אינם אקנה, אך מתבטאים בפצעונים דלקתיים למשל: פצעונים הנובעים מדקלת בזקיקי השערה ( Folliculitis ) בעיקר באיזור הגב החזה והכתפיים או פצעונים הנובעים מצמיחת שיער הפוכה וכאשר השערה נלכדת בתוך העור יוצרת גירוי דלקת וזיהום. ישנם מקרים בהם אף נדרשת התערבות כירורגית.

איך נטפל בבעיה ?

שלב ראשון ובסיסי בטיפול: ניקיון. יש להקפיד על עור נקי עד כמה שניתן על מנת לעזור לו לשרוד את תקופת הקיץ החום והלכלוך שהוא אוסף בנקבוביותיו. פעולת הניקוי מאפשרת לנקות את פני העור מהשומן והלכלוך לשחרר את מפתח הזקיק ובו-זמנית מאפשרת לעור לספוג רכיבי לחות והזנה מתכשירים ייעודיים.

חשוב מאוד לשטוף את הפנים בתכשירים ייעודיים לניקיון פנים שומניות אך להימנע משטיפה מרובה מדי כי גם היא מחמירה את האקנה. יש לשים לב שתכשיר הניקוי עדין ושהוא אכן מעניק שכבת הגנה מפני לכלוך המגביר את הופעת הפצעונים.

דרמו-קוסמטיקה? - הטיפול הדרמטולוגי התפתח בשנים האחרונות ומציע פורמולות טיפוליות למצבי עור שונים. חברת הדרמו-קוסמטיקה "קמדיס" פיתחה את "אקמדיס" - סדרת מוצרים, מוכחת קלינית, לטיפול בעור שמן ואקנה. מוצרי הסדרה: תרחיץ פנים, קרם פנים ותכשיר לטיפול נקודתי.

הרכיב הייחודי בקרמים מסדרת אקמדיס- מיצוי מצמח הרובארב- צמח מרפא סיני, שנמצא בשימוש נרחב בזכות יכולת הריפוי הרחבה שלו. יכולת זו הוכחה במחקרים המודרניים כפעילות אנטי-דלקתית חזקה ויכולתו לווסת הפרשת סבום (חלב) ולסייע בריפוי פצעים.

הרכיב הייחודי בג'ל לניקוי הפנים – אגוז עץ הסבון - המשמש דטרגנט טבעי, נמצא בשימוש נרחב ברפואה הסינית וברפואה האיורוודית למטרות ניקוי שונות וטיפול בבעיות עור. מיצוי זה אף נחקר ופורסם בספרות המדעית. בהיותו בעל אפקט אנטי זיהומי ואנטי דלקתי, הוא מקנה לעור מראה בריא וחלק.

  • טיפול מיקומי כגון משחות אנטיביוטיות ,אנטיבקטריאליות, רטינואידים ומקלפים - אם האקנה טופל בטיפולים עדינים, דרמקוסמטיטים ואין שינוי באופק, ניתן ואף מומלץ לעבור לטיפול תרופתי מיקומי כגון אנטיביוטי . מדובר בטיפול משחתי חיצוני שנועד להשמיד את חיידקי האקנה הגדלים בזקיקי השיער. היעילות של המשחות החדשות ובעיקר אלו המשלבות שתי תרופות יחדיו היא טובה והמתן החצוני חוסך לרוב תופעות לוואי רבות שניתן למצוא בטיפול אנטיביוטי דרך הפה . 

אך יש לזכור שהשימוש האנטיביוטי באקנה הוא קצר טווח בגלל עמידות החיידקים לאקנה, המתפתחת בשימוש ארוך טווח.

  • טיפול אנטיביוטי דרך הפה – ניתן במקרים של אקנה בינוני עם יעילות טובה המגיעה ל 60-70% הצלחה בעיקר בנגעים הדלקתיים, ופחות השפעה על הקומידונים. 
  • טיפול תרופתי- רואקוטן הוא פיתוח תרופתי ( נגזרת של VIT A ), המגיע בצורת כדור ועובד במספר מישורים כולל הפחתת ההפרשות השומניות שהעור מייצר, שיפור ההתקרנות סביב זקיק השערה והפחתת הדלקת. הטפול מיועד לאקנה בינוני עד קשה. הטיפול בכדור זה הוא כ 6 חודשים בממוצע ושיעור ההצלחה שלו גבוה מאוד במיוחד בכל הנוגע למקרי אקנה בינוניים עד קשים. רואקוטן משפר יותר מ90% מהמקרים. ההשפעה שלו ארוכת טווח ונשמרת כ 1.5-2 שנים בממוצע . אך לתרופה זו יש להיערך בהתאם, כולל ביצוע בדיקות דם לפני הטיפול ותוך כדי הטיפול על פי הוראות הרופא. יש להימנע מטיפולי לייזר, הסרת שיער בשעווה, להמעיט מחשיפה לשמש ולהגדיל שימוש בתכשירי לחות והגנה עקב יבוש יתר של העור והשפתיים. 
  • פוטותרפיה- בימינו, כאשר הטכנולוגיה מתפתחת כמו מהירות האור ורחוקה מלהיות בשיאה, זה הזמן להתעדכן בטיפולי פוטותרפיה- טיפול באקנה באמצעות גלי אור. יש מכשיר מיוחד למטרה זו ושיעורי ההצלחה של הטיפולים באמצעותו גבוהים וידו עוד נטויה. ניתן לשלבו עם עוד טיפול במקביל, כמו אנטיביוטיקה או אחר. פוטותרפיה מתאימה בעיקר לאקנה הדלקתיים ומתאימה בעיקר לאלו שנכשלו בתכשירים קודמים ולא יכולים לקבל טיפולים תרופתיים מסיבות שונות. 
מומלץ לטפל בפוטותרפיה במשך חודשיים עד שלושה כאשר עדיף לבצע הפסקה שבוע או שבועיים בין טיפול לטיפול.

  • לקלף, לקלף, לקלף – מדובר בשיטה עדינה שמטרתה היא שיפור פני העור ומרקמו על מנת להפוך אותו לבריא יותר ונקי יותר. מדובר בקילוף שכבת העור העליונה על מנת למנוע את הצטברות התאים המתים. את הטיפול אפשר להעשיר באמצעות פילינג טבעי או על ידי חומרים כימיים המתאימים למטרות מסוג זה. יש לשים לב ולהתייחס בקפידה למידת הקילוף שהתכשירים עלולים לגרום מאחר וקילוף מסיבי של העור ייראה לעין, אז נא לעשות שיעורי בית. 
תמונת יח"צ
                                   











אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה